Sistema intern d'informació (SII-UIB)

En compliment de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, la UIB ha implantat, per Acord del Consell de Govern adoptat en sessió de 26 de juliol de 2023, el Sistema intern d'informació d’infraccions normatives i de protecció dels informants (SII-UIB).

El SII-UIB està constituït pels elements següents:

  • Un canal intern de comunicació
  • El responsable del sistema
  • El procediment de gestió de les informacions presentades a través del canal intern de comunicació

Preguntes freqüents

Quines informacions es poden comunicar a través del canal intern de comunicació?

El Sistema intern d'informació d'infraccions normatives i de protecció dels informants és el mitjà ofert per informar sobre les accions o omissions produïdes en el si de la Universitat de les Illes Balears que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu o, si escau, infraccions del Dret de la Unió Europea, en els termes establerts a l'article 2 de la Llei 2/2023.

A més de les informacions sobre accions o omissions no compreses en el paràgraf anterior, queden excloses del SII-UIB:

  • Les informacions vinculades a reclamacions sobre conflictes interpersonals o que afectin únicament l'informant i les persones a les quals fa referència la comunicació.
  • Les informacions contingudes en comunicacions inadmeses per un canal intern d'informació.
  • Les informacions que ja estiguin disponibles de manera pública o que constitueixin simples rumors.
  • Les informacions que presentin indicis racionals d'haver-se obtingut a través de la comissió de delicte.

Qui pot oferir informació a través del SII-UIB?

En el marc del que preveu l‘article 3 de la Llei 2/2023, poden emprar el SII-UIB els informants que treballin a la UIB i que hagin obtingut informació sobre infraccions en un context laboral o professional, i que comprenen, en tot cas:

  1. Les persones que tinguin la condició d'empleats públics o treballadors per compte d'altri
  2. Els autònoms
  3. Els accionistes, partícips i persones pertanyents a l'òrgan d'administració, direcció o supervisió d'una empresa, inclosos els membres no executius
  4. Qualsevol persona que treballi per a o sota la supervisió i la direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors

El sistema empara, així mateix, els informants que comuniquin o revelin públicament informació sobre infraccions obtinguda en el marc d'una relació laboral o estatutària ja finalitzada, voluntaris, becaris, treballadors en períodes de formació amb independència que percebin o no una remuneració, així com a aquells la relació laboral dels quals encara no hagi començat, en els casos en què la informació sobre infraccions hagi estat obtinguda durant el procés de selecció o de negociació precontractual.

Quins requisits han de tenir les informacions comunicades a través del SII-UIB?

La informació comunicada ha de ser detallada i suficient per identificar els fets i el període de temps en el qual varen succeir, la infracció comesa i el presumpte infractor o, almenys, la unitat o òrgan on es produeix.

Per al correcte tractament de la informació subministrada, s'ha d'aportar tota la documentació o proves de què es disposi o indicar on es conserven, perquè permetin analitzar la versemblança dels fets i el fonament.

Les comunicacions podran ser anònimes si així ho decideix la persona informant. En cas que l’informant es vulgui identificar, en el moment de realitzar la comunicació podrà indicar una adreça electrònica a l’efecte de rebre notificacions.

De conformitat amb la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, tenir motius raonables per pensar que la informació aportada és certa constitueix un requisit indispensable per a la protecció de l'informant. D’altra bada, aquesta mateixa llei tipifica com a infracció molt greu comunicar o revelar públicament informació sabent de la seva falsedat (art 63.1.f). L'acusació o denúncia falsa tindran els efectes prevists a l'ordenament jurídic.

Quin és el règim de confidencialitat de les comunicacions?

Les comunicacions es gestionaran sota un règim d’estricta confidencialitat, que preservarà en tot cas l’anonimat i, si escau, la identitat i altres dades relacionades amb l’informant. Aquest règim de confidencialitat serà aplicable a qualsevol tercer esmentat en la comunicació i a la persona afectada per aquesta.

Com es pot presentar una comunicació a l’empara del SII-UIB?

Es podran presentar les comunicacions de manera anònima (o no) a través del formulari web allotjat a la pàgina d’Integritat UIB del Portal de transparència.

Es pot enviar una comunicació a canals externs de la UIB?

Tota persona física podrà informar l'Autoritat Independent de Protecció de l'Informant (AAI) o les autoritats o òrgans autonòmics corresponents de la comissió de qualssevol accions o omissions incloses en l'àmbit d'aplicació de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, ja sigui directament o prèvia comunicació a través del canal intern corresponent.

Qui és el responsable del Sistema Intern d’Informació de la UIB?

A la UIB, el responsable del Sistema Intern d’Informació és un òrgan col·legiat denominat Comissió Responsable del Sistema Intern d’Informació (CORESINFO). Els membres d’aquesta comissió s’indiquen a la Resolució 15163 del Rectorat, del dia 2 de novembre de 2023, per la qual es fa pública la composició de la Comissió Responsable del Sistema Intern d’Informació (CORESINFO).

Quin és el procediment de gestió de les comunicacions?

La tramitació de les comunicacions i, si escau, de les recerques internes, la realitzarà l'òrgan col·legiat responsable del Sistema Intern d'Informació o la persona o persones que aquest òrgan designi en funció de les característiques i naturalesa de cada cas en concret. Després d'una anàlisi preliminar o triatge, en la qual s'avaluarà l'existència d'indicis d'infracció del Dret de la UE, de delicte o d'incompliment greu, s'admetrà a tràmit (o no) la comunicació, i en el primer cas donarà lloc a una recerca interna.

Es pot consultar el procediment detallat a l'AN núm. 14985, del dia 26 de juliol de 2023, pel qual es crea i regula el Sistema intern d'informació d'infraccions normatives i de protecció dels informants en el marc de la Universitat de les Illes Balears.

Què passa si em retract de la comunicació?

Una vegada que s'ha processat la comunicació, la investigació continuarà d'ofici, amb independència que es vulgui retirar la informació.

Es pot fer un seguiment de les comunicacions?

Es pot fet el seguiment de les comunicacions presentades a través de la clau que proporciona el sistema quan es fa la comunicació. L'informant ha de conservar la clau. Per motius de seguretat i confidencialitat, aquesta clau no es pot recuperar ni es pot proporcionar de bell nou.

Quin és el tractament de les dades de caràcter personal de les comunicacions?

a) Finalitat del tractament

La finalitat del tractament és la de gestionar, a la Universitat de les Illes Balears, el procediment al qual es refereix l'article 9 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. 

b) Categories dels interessats 

Persones informants, persones afectades i tercers les dades personals de les quals resultin necessàries per a la gestió del procediment al qual es refereix l'article 9 de la Llei 2/2023.

c) Categories de dades personals objecte del tractament

Conforme al principi de minimització, només es tractaran les dades necessàries en funció del procediment dut a terme en cada cas concret.

Entre aquestes dades personals hi podrà haver:

  • Dades identificatives: nom i cognoms; DNI, NIF, document identificatiu; adreça; telèfon; signatura i signatura electrònica.
  • Altres dades: les recollides en la denúncia.

d) Destinataris de comunicacions de dades 

Les dades només se cediran en els casos previstos legalment a l’autoritat judicial, al ministeri fiscal o a l'autoritat administrativa competent en el marc de la recerca penal, disciplinària o sancionadora.

e) Transferències internacionals 

No es preveuen transferències internacionals.

f) Terminis per a la conservació de les dades

Les dades recollides es conservaran durant el temps legalment establert i necessari per complir amb la finalitat per a la qual es varen recaptar i per determinar les possibles responsabilitats que es poguessin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades. Serà aplicable el que disposa la normativa d'arxius i documentació.

g) Mesures tècniques i organitzatives de seguretat adoptades per garantir la seguretat

Les mesures de seguretat d'índole organitzativa, operacional i de protecció implantades es corresponen amb les que preveu l'annex II (Mesures de seguretat) del Reial decret 311/2022, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat en l'àmbit de l'Administració Electrònica.

h) Base jurídica 

El tractament de les dades personals és necessari per al compliment de les funcions públiques conferides a la Universitat, així com les obligacions legals corresponents, i així com el consentiment explícit dels interessats en els casos necessaris, tal com legitimen les normatives següents:

Quines són les mesures de protecció de l’informant i de la persona afectada?

Sempre que es compleixin les condicions establertes a l’article 35 de la Llei 2/2023, les persones que comuniquin o revelin informacions sobre infraccions normatives en el marc del que estableix l’Acord normatiu 14985, que regula el SII de la UIB, tenen dret a mantenir la seva total indemnitat i a rebre, a tal fi, les mesures de suport i de protecció enfront d’eventuals represàlies previstes al títol VII de l’esmentada Llei 2/2023.

Queden expressament excloses de la protecció prevista pel SII-UIB les persones que comuniquin o revelin:

  1. Informacions contingudes en comunicacions que hagin estat inadmeses per qualque canal intern d'informació o per alguna de les causes previstes en l'article 18.2.a) de la Llei 2/2023.
  2. Informacions vinculades a reclamacions sobre conflictes interpersonals o que afectin únicament l'informant i les persones a les quals es refereixi la comunicació o revelació.
  3. Informacions que ja estiguin completament disponibles de manera pública o que constitueixin simples rumors.
  4. Informacions que es refereixin a accions o omissions no compreses en l'article 2 de la Llei 2/2023.

Durant la tramitació de l'expedient, les persones afectades per la comunicació en el marc del sistema intern d'informació tindran dret a la presumpció d'innocència, al dret de defensa i al dret d'accés a l'expedient en els termes regulats a la Llei 2/2023, així com a la mateixa protecció establerta per als informants, dels qual es preservarà la identitat, i es garantirà la confidencialitat dels fets i les dades del procediment.